Who’s afraid of Virginia Woolf?

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door



Luister en kijk hier naar het interview met Bas, Jan-Willem en Wim bij Omroep Flevoland en een klein voorproefje van de voorstelling.
We kijken heel tevreden terug op 6 voorstellingen, waarvan vier uitverkocht, en veel, veel enthousiaste reacties.
Het verhaal: George en Martha nodigen, na een universiteitsfeest, een jong stel uit bij hen thuis. Wat begint als een beleefdheidsbezoekje ontspoort al snel in een nachtmerrie vol drank, verwijten en onthullingen. De psychologische spelletjes die worden gespeeld, laten je als toeschouwer niet onberoerd.
Tien spelers geven elk hun eigen interpretatie aan de vier personages, waardoor dit beroemde tragikomische stuk een nieuwe dynamiek krijgt waar de vonken vanaf vliegen.
Regie: Denice de Muynck
Spel: Bas Teule, Elias Tieleman, Jos Timmerman, Wim Bok, Jan-Willem van der Kort, Jeltje Tigelaar, Remco Uri, Jolanda de Blouw, Laura Rozendal en Mirjam Harland
Muzikale begeleiding: Gijs Murray
Techniek: Marjolein Verschuuren
Fotografie:
Enkele reacties:
Theatergroep Droog! speelde “Wie is er bang voor Virginia Woolf?”. Dit stuk heb ik vandaag mogen zien in Theater Posa in Lelystad en het is een AANRADER!
Het boek “Who’s afraid of Virginia Woolf?” komt volgens mij uit 1962; de verfilming met Richard Burton en Elisabeth Taylor uit 1966. Volgens mij was het destijds verplichte kost op de middelbare school.
Het is een toneelklassieker met rollen die elke acteur wel zou willen spelen, lijkt me. De teksten zijn scherp, destructief en giftig. De sinistere plagerijtjes monden uit in een ordinaire valpartij, die af en toe heerlijk pijnlijk schuurt. Personages scheppen op, maar blijken uiteindelijk een flop te zijn. Het is een gitzwart spel rondom hiërarchie en domineren. Geweldig hoe het jonge stel (een mengsel van naïviteit en onnozele branie) min of meer fungeert als surrogaat voor het publiek.
Het stuk zal vast al vaak en door menig gezelschap opgevoerd zijn, maar het originele bij Theatergroep Droog! is het werken met meer acteurs voor één rol. Zo wordt Nick door twee, Martha door drie en George zelfs door vier acteurs gespeeld. Meestal ná elkaar, middels een soepele overgang. Maar soms ook tegelijkertijd. Het geeft wat mij betreft het stuk echt een extra dimensie. Knap gedaan!
Sjaak Kruis
Wat een prachtige, fantastische en ontroerende voorstelling van Theatergroep Droog! En wat een lef dit meesterlijke stuk aan te durven. Er zitten zoveel lagen in de tekst. En Daan ook nog Martha en George door verschillende acteurs te laten spelen! Heel gedurfd. Het leverde spannende scènes op.
De spelkwaliteit van alle acteurs vond ik hoog. Knap die organische overgangen bij de wisseling van acteurs. Desondanks kwam voor mij niet uit de verf dat elke acteur een andere dimensie of kant inbracht. Daarvoor vond ik de speelstijl van de acteurs teveel op elkaar lijken. Maar misschien heb ik het niet begrepen.
Mimiek en fysiek spel waren tot op de details uitgedacht en gespeeld. Wat een timing. Uitdagende regievondsten in een strakke regie.
De vormgeving was simple, sfeervol en functioneel. De ondersteuning door het pianospel had een enorme meerwaarde. Alles gelardeerd met humor die tot veel gegniffel leidde. En wat een prachtige slotscène!!
Een voorstelling die zeer de moeite waard is te zien.
Giny Smits
2024
De liefde in 1000 stukjes

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door



Luister hier (vanaf minuut 25) naar de radio uitzending van Ger Koreman op Radio Lelystad van maandag 13 maart 2023, waar Bas en Wim te gast waren en werden ‘ondervraagd’ en onder ‘liefdes’vuur genomen werden.
En dan ligt het alweer achter ons… Tevreden kijken we terug op drie uitverkochte en één bijna uitverkochte voorstellingen en veel enthousiaste reacties.
Waar ging het ook alweer over? Bloed zweet en tranen! Levensgevaarlijk, alles vernietigend en totaal onredelijk! Waarom zijn we dan toch zó met de liefde bezig? Omdat het zo spannend, opwindend, troostend, bevredigend, gezellig en leuk kan zijn! Het is een heerlijke droom… die ook met verbazend gemak en snelheid in een nachtmerrie kan veranderen. Een puzzel met ontbrekende stukjes; weggegooid, beschadigd of slecht opgeruimd door de vorige eigenaren. Toch blijven we het proberen. We kunnen niet anders! Want zonder liefde geen bestaan, geen leven en geen geluk, geen mens!
We zijn allemaal schrijvers van onze eigen verhalen en ervaringen in de liefde, dus de spelers van Droog! hebben uit eigen werk geput om een voorstelling te maken die leuk, gek, mooi, dramatisch, irritant en tenenkrullend herkenbaar zal zijn… De liefde in 1000 stukjes!
De spelers: Mirjam Harland, Bas Teule, Jos Timmerman, Elias Tieleman, Wim Bok, Laura Rozendal, Jeltje Tigelaar, Matthé Bollen.
Muzikale begeleiding: Gijs Murray
Regie: Robert Grijsen
De Storm

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door


De oude tovenaar Prospero staart over het water. Ooit was hij de machtige hertog van Milaan, tot hij werd verstoten door zijn eigen broer Antonio. Nu heerst Prospero over een onherbergzaam eiland ver weg van stad en land. Hier leeft hij met zijn dochter Miranda, luchtgeest Ariël en zijn enige onderdaan, Kalibaan het duivelskind. Tot op een dag het schip van zijn broer langs vaart. Een vreselijke storm steekt op in zijn hoofd. Vanuit het niets is de zee wild en woest, de lucht gitzwart. En het schip verdwijnt tussen huizenhoge golven. De opvarenden spoelen aan op een doodstil strand. Geen van hen weet dat zij overgeleverd zijn aan Prospero. Ook Antonio niet…
Wat volgt is een tocht vol wonderen en tovenarij over een magisch eiland waar niets is wat het lijkt. Een reis waarin Miranda voor het eerst de liefde ontdekt, de schipbreukelingen verward ronddolen en Prospero wraak neemt én vergeving schenkt.
In 2021 heeft theatergroep Droog! gekozen voor een eigen bewerking van het toneelstuk ‘De Storm’ van W.Shakespeare, gebaseerd op een bestaande bewerking van Liebeth Colthof. De originele tekst van dit toneelstuk is ‘hertaald’ in een eigentijdse versie, geschikt voor jong (10+) en oud. Zo blijven de tijdloze verhalen van Shakespeare levend voor de volgende generatie. Het verhaal leent zich voor energiek, uitbundig en fysiek spel vol humor, vaart en dynamiek.
Het eiland vormt het hoofdtoneel en decor voor ‘De Storm’ en is tegelijkertijd metafoor voor de mogelijkheid om inzicht te krijgen in het eigen leven, voor de toneelfiguren, maar ook voor u als publiek. Alle basale thema’s van het leven komen voorbij: leven, overleven, vriendschap, liefde, haat, macht, corruptie, verlangen, angst,(wan)hoop en vergeving.
We bevinden ons in het domein van Prospero; ons leven is zijn hertogdom. Hij zorgt voor de grote storm die alles door elkaar schudt en de spiegel voorhoudt van wie wij werkelijk zijn. Wie of wat is dan deze Prospero? Speelt het verhaal zich alleen in zijn hoofd af? Een tovenaar in een sprookje? Een hogere macht? De catharsis in eigen persoon? Of ons eigen diepste wezen dat aan de kettingen rukt?
Aan het einde van het toneelstuk gaan alle personages weer ongedeerd naar huis en legt Prospero zijn toverkunst af. Zal het nu anders gaan? Zouden ze zich, eenmaal thuis, anders gedragen? Dit geldt tegelijkertijd ook voor u, het publiek in het theater: U komt, ondergaat, beleeft, associeert, verbeeldt en observeert. Na een paar uur op het eiland dat theater heet, gaat u weer naar huis. Is er iets blijven hangen? Of was het slechts kort vermaak?
De spelers: Bas Teule, Jolanda de Blouw, Jan-Willem van der Kort, Jos Timmerman, Elias Tieleman, Wim Bok, Laura Rozendal, Jeltje Tigelaar, Remco Uri, Matthé Bollen.
Regie: Ans Koopman
Wim Bok heeft op 1 oktober 2021 verteld over De Storm bij Omroep Flevoland. Hieronder kunt u het interview terugkijken.
Wim Bok en Bas Teule waren op 8 februari 2022 te gast bij Omroep Flevoland. Bekijk hieronder het interview.
2021 en 2022
Tweestrijd

Theatergroep Droog! is de virtuele dialoog aangegaan… met zichzelf!
Op donderdagavond 3 juni 2021 hebben de spelers van Theatergroep Droog! meer dan 100 toeschouwers meegenomen naar zes totaal verschillende plaatsen en situaties in leuke, lieve maar ook harde en gekke tweegesprekken als vrienden, geliefden of familie.
Dit alles kon helaas nog niet in ons eigen theater Posa, maar hebben we het corona proof gedaan middels een hypermoderne streaming live-voorstelling. Allemaal gratis en voor niets!
Onze zeer gewaardeerde hosts voor de avond waren Caroline in ’t Veld, Jolande Nijdeken en Elias Tieleman.
In het cultuurblok van Caroline in ’t Veld op EASYfm op woensdag 23 juni 2021 tussen 19:00 en 21:00 uur hebben Wim Bok en Jos Timmerman nagepraat over ‘Tweestrijd’ en vooruitgeblikt op onze komende voorstelling ‘De Storm’. Deze uitzending kunt u terugluisteren via deze link voor het eerst uur en deze link voor het tweede uur.
Verre gezichten

Wat een prachtig vergezicht”
“Waarom kijk je niet naar mij?”
“Geen zin”
“Kijk naar mij”
“Zo prachtig”
“Maar je bent toch hier …”
Oude vrienden, ex-geliefden of ….? Weten zij dat zelf na al die jaren? Aarzelend, tastend, smekend, ontwijkend, zoeken zij het antwoord in de ander om te ontdekken dat …….. of toch niet…
Acteurs: Giny Smits en Remco Uri
Kinderspel

Broer en zus en een onschuldig weekendje Terschelling.
Gezellig idee, maar waarom nu opeens, na al die jaren?
Over een klein verzoek, verpakt in lekkere Tiramisu en wat oud zeer…
Acteurs: Mirjam Harland en Wim Bok
Wurggreep
Oscar is een succesvolle levensgenieter. Vader is overleden en hij zit met zijn moeder opgescheept.
Oscar woont groot, maar haar aanwezigheid verstikt hem. Er zit dus maar één ding op: zij moet weg voordat ze onder zijn huid kruipt, maar zij speelt geraffineerd haar troeven uit.
Een strijd tussen moeder en zoon die door verbaal geweld tot een climax komt.
Acteurs: San Algie-Curfs en Matthé Bollen
Toen of nu

Deze stad, hun stad, het decor van een onstuimige, onbesuisde, onmogelijke liefdesrelatie.
Jaren verstrijken.
Het avondlicht streelt zacht over de stad.
Een toevallige ontmoeting.
Wat zegt zij?
Wat zegt hij?
Acteurs: Jeltje Tigelaar en Jos Timmerman
Avondrit

“We maken allemaal dingen mee, niet jij alleen…”
Gelukkig staat een échte vriend je bij met raad.
Heel veel raad.
Af en toe zou je zelf ook nog wel eens iets willen zeggen.
Maar ja.
Of nee.
Acteurs: Laura Rozendal en Bas Teule
Alles voor de liefde

Je bent jong
Je bent samen
Waar blijf jij, als je samen bent?
Blijft er nog wat van je over
of is dat de prijs voor pril geluk?
Het gaat er soms ruig aan toe
in liefdesland
Acteurs: Yasnna Graves en Jan Willem van der Kort
2021
…En wat nu?

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door

Zoals iedereen weet was in 2020 niks nog zoals het was. Ook voor theatergroep Droog! niet. Toch is het ondanks Corona gelukt met een leuke alternatieve voorstelling te komen: … En wat nu?
Hoe kunnen we spelen met 10 mensen op een podium? Komt er nog wel publiek? Een toneelstuk met monologen en mondkapjes? Liefdesscènes op 1,5m afstand met een duikbril op en na afloop handen wassen? Is er nog wel toekomst voor het toneel of kunnen we beter een boek gaan lezen?
Na een half jaar Coronavirus tekende zich langzaam een nieuwe werkelijkheid af: Een vaccin kan nog een tijd op zich laten wachten en tot die tijd is niets meer zoals het was. We maken ons zorgen en zijn voorzichtig of we protesteren en ‘zijn er klaar mee’. Maar theatergroep Droog! is er nog niet klaar mee en speelde een hyper-actuele-Corona-veilige voorstelling over het leven dat was, is én gaat komen. Toneel kon weer!
De spelers: Bas Teule, Jolanda de Blouw, Jan-Willem van der Kort, Jos Timmerman, Elias Tieleman, Wim Bok, Zayira Graves, Laura Rozendal, Yasnna Graves, Remco Uri, Ans Koopman.
Regie: Ans Koopman
De Val
‘De Val‘ is een tragikomisch stuk en geschreven in 2012 door Jeroen van de Berg. Voor ons een ‘oude bekende’. Drie jaar geleden zetten wij succesvol een ander stuk van hem op de planken, namelijk ‘Caravaggio’. In 2019 speelden wij ‘De Val’.
‘De Val’ verhaalt over Sander Steenhuis, een vlotte, charmante vijftiger die al jaren een succesvolle talkshow presenteert. Hij is het middelpunt en de onbetwiste, onaantastbare leider van het programma waarbij carrières worden gemaakt en reputaties worden gebroken. Dan ontstaan er barsten in zijn imperium. Zijn beste vriend en producer rijdt tegen een boom. Ambitieuze jonge mensen met snelle ideeën halen hem links en rechts in. Een ontmoeting met een jong meisje heeft grote gevolgen…
Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de snelle wereld van media, politiek en amusement. De TV strijdt om de gunst van de kijker en kijkcijfers bepalen de show.
‘De Val’ sluit naadloos aan op de “Me-too” discussie. Macht op basis van ongelijkwaardigheid is immers een recept voor intimidatie en seksisme. Eenmaal binnen doet iedereen mee. Hoe kon het toch zover komen?
Fotografie

De karakters:
Saskia (Jeltje Tigelaar), Sander Steenhuis (Bas Teule), Lola (Mirjam Harland), Serveerster (Jolanda de Blouw), Dokter (Jan-Willem van der Kort), John Draver (Jos Timmerman), Bert Panindinas (Elias Tieleman), Titus Bijsterbos (Wim Bok), Maranka (Jeltje Tigelaar), Dorien (Jolanda de Blouw), Chantal Breeder (Zayira Graves), Merel (Marjolein Verschuuren), Timothy (Matthe Bollen), Peter Landstra (Wim Bok), Berend Versloot (Jan-Willem van der Kort), Petra Henneman (Laura Rozendal), eigenaar kantine (Wim Bok), Lydia de Bruin (Mirjam Harland), Joanne de Putter (Laura Rozendal), Hero (Jos Timmerman), Gerald (Jan-Willem van der Kort), floormanager (Daniëlle Honhoff).
Camera: Mirjam Harland, Zayira Graves, Laura Rozendal, Wim Bok.
Regie: Ans koopman
Regie-assistentie: Daniëlle Honhoff
Video techniek: Remco Uri
2019
Hemel op aarde
‘As It Is In Heaven’ (Zweedse titel: Så som i himmelen) is een Zweedse film uit 2004, geregisseerd door Kay Pollak. De muziek werd geschreven door Stefan Nilsson, die hiervoor een nominatie voor beste componist kreeg op het Europees Filmfestival in 2005. De film was in 2004 de best bezochte film in Zweden. Theatergroep Droog! bracht het verhaal in 2018 op het toneel.
In het verhaal draait het om de succesvolle, internationaal bekende top-dirigent Daniël Daréus. Ambitieus, veeleisend maar ook eenzaam en de uitputting nabij en in toenemende mate ontevreden met zijn resultaten. Als hij vervolgens een hartaanval krijgt, besluit hij zijn carrière rigoureus te stoppen. In een opwelling keert hij terug naar zijn geboortedorp in het noorden van Zweden. Doordat hij onder zijn artiestennaam terugkeert, herkent niemand hem als het veel gepeste jongetje van vroeger: iedereen kent hem slechts als de bekende topdirigent. Daniël wordt gevraagd om naar het lokale zang- en kerkkoor te komen luisteren, wat hij aarzelend en met tegenzin doet. Hierna laat hij zich door het koor overhalen om hun dirigent te worden. Daniël probeert door middel van stemexpressie-oefeningen iedereen een plek in het koor te laten vinden.
Deze werkwijze maakt veel los onder de koorleden: jaloezie, liefde en een zoektocht naar waar iedereen echt voor staat. Zijn aanpak tilt het koor naar ongekende hoogte, maar stuit ook op veel weerstand in het dorp.
Door de ontwikkeling die het koor doormaakt en de hechte band die tussen hen en Daniël ontstaat, keert zijn liefde voor de muziek weer terug en bloeit hij op. De dominee, die zijn greep op het koor dreigt te verliezen, probeert in te grijpen. Hij verbiedt Daniel de toegang tot de kerk maar dit heeft slechts als resultaat dat het koor zich geheel achter Daniël schaart.
De dorpsgemeenschap staat op zijn kop!
Enkele reacties op onze voorstellingen:
Voor iedereen die denkt..zal ik gaan…dit is echt een prachtige voorstelling, perfect gecast, mooi spel en een geweldige atmosfeer vol emoties en conflicten…zoals een goed toneelstuk moet zijn. Topvoorstelling!!
Een geweldige voorstelling gezien. Heel hartelijk dank!
We hebben genoten van jullie stemmen. De humor en emoties hebben ons diep geraakt. Het was een fantastische avond!
Het was weer geweldig! Mooi, hilarisch, ontroerend. Goed gespeeld. Volgend jaar kom ik weer!
Onze eerste keer een voorstelling van Droog! gezien. Enorm onder de indruk van het niveau, amateurgezelschap lijkt een niet waardige benaming. Chapeau!
Ik heb enorm genoten van het spel, de details, de muziek, de zang, het publiek, etc.
Super stuk. Moest af en toe erom denken m’n mond dicht te doen. Verrassend! Heeft me geraakt.
Fotografie

De karakters:
Stig Berggren (Wim Bok), Inger Berggren (Bernette Borgers), Daniel Daréus (Jos Timmerman), Lena (Jolanda de Blouw), Olga (Fria Louwes), Arne (Jan-Willem van der Kort), Siv (Laura Rozendal), Gabriella (Mirjam Harland), Connie (Bas Teule), Amanda (Jolijn de Zwart, Tore (Elias Tieleman), Holmfrid (Jan Wiggers), Erik (Rick van Elteren), Florence (Betsie Stofmeel).
Koorleden: Tinke Claassen, Len Cornelissen, Shirley de Ruiter, Jolijn de Zwart, Oscar Duinkerken, Nora Leemreijze, Fria Louwes, Arnout Stam, Natascha Straatman, Ana Liza van Wieren
Piano: Jan Kreuter
Video techniek: Remco Uri en Pam Teule
2018
Augustus in de polder

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door


Promo
Registratie Meerpaal

Jan Willem van der Kort vertelt op 31 maart over de voorstelling ‘Augustus in de polder’.

Theatergroep Droog! maakt indruk bij première jubileumvoorstelling


Augustus Oklahoma is de originele titel van onze voorstelling ‘Augustus in de polder’, die we in 2017 in Theater Posa op de planken hebben gebracht. Het stuk is in 2007 geschreven door de Amerikaanse schrijver Tracy Letts en in 2014 in Nederland opgevoerd door de Utrechtse Spelen. In 2013 is het verhaal succesvol verfilmd met Meryl Streep en Julia Roberts in de hoofdrollen (August: Osage County). In 2017 is het met veel succes door Theatergroep Droog! op de planken gezet.
Het originele toneelstuk is door onze regisseuse bewerkt en aangepast om het voor het publiek herkenbaar en aannemelijk te maken. Zo speelt het verhaal zich af tijdens een hete augustusmaand op het platteland in onze polder, zijn namen en begrippen ‘verhollandst’ en verwijst het wisselende decor naar het noeste werken in deze omgeving.
Centraal staat de familie van Rhoon: Moeder Fiona lijdt aan mondkanker en roept de hulp in van haar zuster Mattie en dochters Barbara, Eva en Karin, nadat haar man Bernard spoorloos is verdwenen. De familiebijeenkomst ontspoort en de spanningen lopen steeds hoger op. De gezinsleden zeggen elkaar genadeloos de waarheid en niks is meer veilig. Niemand ontsnapt aan de wurgende greep van de moederliefde …
Enkele reacties op onze voorstellingen:
Het was weer enorm indrukwekkend! Je zit er meteen helemaal in en ’t liet me niet los. Wat een stuk en wat geweldig gespeeld!
Wat een geweldige voorstelling!
Voor de 1e keer Droog! gezien. Absoluut niet de laatste keer! Imponerend, ook de achtergrond!
Wat goed gedaan met z’n allen! Indrukwekkend en fijn die humor.
Zeer zeker de moeite waard om te kijken en te luisteren….Zelf met volle teugen van genoten!!!!!!!!
Fotografie

De karakters:
Bernard van Rhoon (Jan Wiggers), Fiona van Rhoon (Jolanda de Blouw), Barbara Andriessen – van Rhoon (Jeltje Tigelaar), Peter Andriessen (Jos Timmerman), Judith Andriessen (Zayira Graves), Eva van Rhoon (Miriam Harland), Karin van Rhoon (Laura Rozendal), Stefan Heidebrecht (Wim Bok), Mattie Lankman – van Rhoon (Bernette Borgers), Karel Lankman (Bas Teule), Kleine Karel Lankman (Jan-Willem van der Kort), Jonna Adema (Tinke Claassen)
2017
Feest
In 2016 is de voorstelling ‘Feest’ gespeeld, naar de film Festen. Festen (1998) door Thomas Vinterberg, laat de hypocrisie zien van een door en door burgerlijke familie, waar de onderlinge verhoudingen ernstig verziekt zijn. De regie was in handen van Remke Wiekeraad. Het stuk is vijf keer opgevoerd.
Familie en vrienden komen samen om de 65ste verjaardag van Helge te vieren. Samen met zijn vrouw Else ontvangt Helge zijn kinderen en overige gasten in hun hotel. Tijdens het, ogenschijnlijk, gezellige feest openbaart de oudste zoon Christian een groot geheim, dat de onderlinge familieverhoudingen op scherp zet.
Wat doet een onthulling van een geheim met een familie? Scheurt zij uiteen of sluiten de gelederen zich? En hoe reageren de overige aanwezigen op dit bericht?
We kregen zoveel enthousiaste reacties op onze voorstellingen, onder andere op onze Facebook pagina, dat we er graag een paar met jullie delen.
“Ze zijn geweldig. De regisseur fantastisch, de spelers ongekend. Zeer indrukwekkend.”
“Wat een geweldige voorstelling vanavond. Een inhoudelijk, indringend stuk, maar doorspekt met humor en heel goed gespeeld.”
”Complimenten voor de dramaturgie en regie. Goed gedoseerd, met humor om het niet al te zwaar te maken.”
”Een aanrader!”
“ Het was geweldig! Wat een moed om zo’n stuk te spelen!!! Hulde, wij hebben genoten vanaf rij 1 alsof je deel uitmaakt van het toneel.”
“Geweldig goede uitvoering. Complimenten aan alle spelers en figuranten.”
Fotografie

2016
Caravaggio
In 2015 is de voorstelling ‘Caravaggio’ van Jeroen van den Berg gespeeld. De regie was in handen van Remke Wiekeraad. Het stuk is vier keer opgevoerd. Na afloop van een van de voorstellingen werd een discussie georganiseerd in aanwezigheid van 17 lokale kunstenaars, 2 spelers en de regisseur om hun ervaringen te delen. Centraal stond de vraag in welke mate de relatie van de aanwezige kunstenaars met de ‘macht’ (opdrachtgevers als provincie, gemeente, instellingen, bedrijfsleven) invloed heeft op hun werk.
Het toneelstuk gaat over de schilder Caravaggio, die leefde van 1571 tot 1610. Hij is de geschiedenis ingegaan als kunstschilder van het clair-obscur, het dramatische licht-donker contrast, dat zijn figuren in theatrale lichtbundels laat opdoemen tegen een duistere achtergrond. Caravaggio was één van de meest invloedrijke kunstenaars van zijn tijd, maar hij was ook een heethoofd met neiging tot zelfdestructie en kwam in Rome voortdurend in aanvaring met justitie. Uiteindelijk vluchtte hij in 1606 Rome uit, nadat hij zijn tegenstander in een zwaardgevecht had gedood ter verdediging van een vrouw. Na een verblijf in Napels kwam hij in Malta terecht, waar hij hospitaalridder bij de Maltezer orde werd. Hij schilderde er een monumentaal werk over de moord op Johannes de Doper. Maar ook in Malta belandde hij in de gevangenis, omdat hij een hospitaalridder had uitgescholden en vernederd. Hij ontsnapte en vluchtte naar Sicilië, waar hij een jaar doorbracht. Ten slotte stierf hij op weg naar Rome, waarschijnlijk aan malaria een of ander griepvirus, totaal berooid op het ogenblik dat de kwijtschelding van zijn straf voor doodslag hem nog moest bereiken. In het toneelstuk vecht een onaangepaste en oorspronkelijke geest voor het behoud van zijn identiteit. Op zoek naar erkenning laat de geniale schilder Caravaggio zich binnenvoeren in de kille en meedogenloze wereld van geld en macht. Verstrikt in een web van intriges en contracten staat Caravaggio uiteindelijk voor een onafwendbare keuze. Zal Caravaggio zich conformeren en zijn ziel verkopen aan de ‘duivel’? En hoe overleeft hij de strijd tussen licht en donker?
Kunst is de spiegel van de cultuur en heeft een vrijplaats nodig waar het zich kan manifesteren. Maar wat hebben we over voor die vrijplaats? Of is de kunstenaar uiteindelijk toch afhankelijk van politieke en financiële belangen? In hoeverre zijn vorm en inhoud economisch bepaald? In deze tijd van recessie en bezuiniging zijn deze vragen net zo actueel als in de tijd van Caravaggio. Dit geldt natuurlijk ook voor Lelystad.
Fotografie

2015
De goede dood
In samenwerking met Inloophuis Passie.
In 2014 is de voorstelling ‘De goede dood’ van Wannie de Wijn gespeeld. De opbrengst was bestemd voor de ondersteuning van inloophuis Passie in Lelystad. Inloophuis Passie ondersteunt mensen die met kanker zijn geconfronteerd en behoefte hebben aan gesprek of steun.
Het toneelstuk gaat over de actieve euthanasie van een terminaal zieke longkankerpatiënt. Aan de vooravond van deze onomkeerbare daad vinden de directe familieleden, vrienden en hijzelf zich terug in een ongemakkelijk samenzijn waarin oude patronen de kop weer opsteken. De regie is in grote mate door de spelers zelf gedaan met belangrijke bijdragen van Ans Koopman, Len Cornelissen en Elias Tieleman. Voor de voorstelling is vestzaktheater Posa omgebouwd tot een huiskamer. Door de persoonlijke ontvangst bij binnenkomst en de huiskameratmosfeer werd de toeschouwers het gevoel gegeven deel uit te maken van de familie. Vrijwilligers van inloophuis Passie hebben in de repetitiefase geholpen door, vanuit hun expertise, feedback te geven over de manier waarop invulling werd gegeven aan de rollen. Tijdens de pauze en na afloop waren de vrijwilligers in de foyer om na te praten en informatie over het inloophuis te geven. Ook werd in dit project gezamenlijk contact gezocht met pers en radio. Het stuk is vier keer opgevoerd in 2014.
Nu even wel/Nu even niet
In samenwerking met team RoParun Lelystad.
In 2013 is de voorstelling ‘Nu even wel/Nu even niet’ van Maria Goos gespeeld. De opbrengst van de voorstelling was bestemd voor de stichting RopaRun. De Roparun is een estafetteloop van meer dan 500 kilometer van Parijs en Hamburg naar Rotterdam waarbij mensen, in teamverband, een sportieve prestatie leveren om op die manier geld op te halen om mensen met kanker te ondersteunen.
Deze voorstelling is een samenvoeging van twee korte toneelstukken van Maria Goos, ´Nu even wel´ en ´Nu even niet´. `Nu even niet´ gaat over vier vrienden, waarvan een aan kanker overlijdt. ´Nu even wel´ speelt een jaar later en gaat over de vrouw van de overleden vriend en zijn minnares. n de voorstelling zijn de scenes uit de twee stukken in elkaar verweven. Beide stukken spelen in een restaurant. Voor deze voorstelling werd vestzaktheater Posa omgebouwd tot een restaurant, waar de toeschouwers aan tafels zitten. Vrijwilligers van RoParun verzorgden de catering en de acteurs speelden na de hoofdmaaltijd aan twee tafels tussen het publiek in. n de pauze werd het dessert geserveerd. Op deze manier kon het publiek zich onderdeel van het stuk voelen en ontstonden er in de pauze en na afloop levendige gesprekken tussen tafelgenoten over het stuk en het thema. De regie was in handen van Ans Koopman en Len Cornelissen. Het stuk heeft de Lelystadse aanmoedigingsprijs 2014 voor de amateurkunst gekregen. Het stuk is zes keer opgevoerd in 2013.