■ VOORSTELLINGEN

De val

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door

vsbfonds-pay-off-web

Logo Lelystad

‘De Val‘ is een tragikomisch stuk en geschreven in 2012 door Jeroen van de Berg. Voor ons een ‘oude bekende’. Drie jaar geleden zetten wij succesvol een ander stuk van hem op de planken, namelijk ‘Caravaggio’.

‘De Val’ verhaalt over Sander Steenhuis, een vlotte, charmante vijftiger die al jaren een succesvolle talkshow presenteert. Hij is het middelpunt en de onbetwiste, onaantastbare leider van het programma waarbij carrières worden gemaakt en reputaties worden gebroken. Dan ontstaan er barsten in zijn imperium. Zijn beste vriend en producer rijdt tegen een boom. Ambitieuze jonge mensen met snelle ideeën halen hem links en rechts in. Een ontmoeting met een jong meisje heeft grote gevolgen…

Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de snelle wereld van media, politiek en amusement. De TV strijdt om de gunst van de kijker en kijkcijfers bepalen de show.

‘De Val’ sluit naadloos aan op de “Me-too” discussie. Macht op basis van ongelijkwaardigheid is immers een recept voor intimidatie en seksisme. Eenmaal binnen doet iedereen mee. Hoe kon het toch zover komen?

Patricia Pietersen

Fotografie: Patricia Pietersen

De karakters: Saskia (Jeltje Tigelaar), Sander Steenhuis (Bas Teule), Lola (Mirjam Harland), Serveerster (Jolanda de Blouw), Dokter (Jan-Willem van der Kort), John Draver (Jos Timmerman), Bert Panindinas (Elias Tieleman), Titus Bijsterbos (Wim Bok), Maranka (Jeltje Tigelaar), Dorien (Jolanda de Blouw), Chantal Breeder (Zayira Graves), Merel (Marjolein Verschuuren), Timothy (Matthe Bollen), Peter Landstra (Wim Bok), Berend Versloot (Jan-Willem van der Kort), Petra Henneman (Laura Rozendal), eigenaar kantine (Wim Bok), Lydia de Bruin (Mirjam Harland), Joanne de Putter (Laura Rozendal), Hero (Jos Timmerman), Gerald (Jan-Willem van der Kort), floormanager (Daniëlle Honhoff).

Camera: Mirjam Harland, Zayira Graves, Laura Rozendal, Wim Bok.

Regie: Ans koopman

Regie-assistentie: Daniëlle Honhoff

Video techniek: Remco Uri

Hemel op aarde

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door

vsbfonds-pay-off-web

Logo Lelystad

Prins-Bernhard-Cultuurfonds_alternatief_RGB_logo

‘As It Is In Heaven’ (Zweedse titel: Så som i himmelen) is een Zweedse film uit 2004, geregisseerd door Kay Pollak. De muziek werd geschreven door Stefan Nilsson, die hiervoor een nominatie voor beste componist kreeg op het Europees Filmfestival in 2005. De film was in 2004 de best bezochte film in Zweden.

In het verhaal draait het om de succesvolle, internationaal bekende top-dirigent Daniël Daréus. Ambitieus, veeleisend maar ook eenzaam en de uitputting nabij en in toenemende mate ontevreden met zijn resultaten. Als hij vervolgens een hartaanval krijgt, besluit hij zijn carrière rigoureus te stoppen. In een opwelling keert hij terug naar zijn geboortedorp in het noorden van Zweden. Doordat hij onder zijn artiestennaam terugkeert, herkent niemand hem als het veel gepeste jongetje van vroeger: iedereen kent hem slechts als de bekende topdirigent. Daniël wordt gevraagd om naar het lokale zang- en kerkkoor te komen luisteren, wat hij aarzelend en met tegenzin doet. Hierna laat hij zich door het koor overhalen om hun dirigent te worden. Daniël probeert door middel van stemexpressie-oefeningen iedereen een plek in het koor te laten vinden.

Deze werkwijze maakt veel los onder de koorleden: jaloezie, liefde en een zoektocht naar waar iedereen echt voor staat. Zijn aanpak tilt het koor naar ongekende hoogte, maar stuit ook op veel weerstand in het dorp.

Door de ontwikkeling die het koor doormaakt en de hechte band die tussen hen en Daniël ontstaat, keert zijn liefde voor de muziek weer terug en bloeit hij op. De dominee, die zijn greep op het koor dreigt te verliezen, probeert in te grijpen. Hij verbiedt Daniel de toegang tot de kerk maar dit heeft slechts als resultaat dat het koor zich geheel achter Daniël schaart.

De dorpsgemeenschap staat op zijn kop!

Enkele reacties op onze voorstellingen:

Voor iedereen die denkt..zal ik gaan…dit is echt een prachtige voorstelling, perfect gecast, mooi spel en een geweldige atmosfeer vol emoties en conflicten…zoals een goed toneelstuk moet zijn. Topvoorstelling!!

Een geweldige voorstelling gezien. Heel hartelijk dank!

We hebben genoten van jullie stemmen. De humor en emoties hebben ons diep geraakt. Het was een fantastische avond!

Het was weer geweldig! Mooi, hilarisch, ontroerend. Goed gespeeld. Volgend jaar kom ik weer!

Onze eerste keer een voorstelling van Droog! gezien. Enorm onder de indruk van het niveau, amateurgezelschap lijkt een niet waardige benaming. Chapeau!

Ik heb enorm genoten van het spel, de details, de muziek, de zang, het publiek, etc.

Super stuk. Moest af en toe erom denken m’n mond dicht te doen. Verrassend! Heeft me geraakt.

Patricia Pietersen

Fotografie: Patricia Pietersen

De karakters: Stig Berggren (Wim Bok), Inger Berggren (Bernette Borgers), Daniel Daréus (Jos Timmerman), Lena (Jolanda de Blouw), Olga (Fria Louwes), Arne (Jan-Willem van der Kort), Siv (Laura Rozendal), Gabriella (Mirjam Harland), Connie (Bas Teule), Amanda (Jolijn de Zwart, Tore (Elias Tieleman), Holmfrid (Jan Wiggers), Erik (Rick van Elteren), Florence (Betsie Stofmeel).

Koorleden: Tinke Claassen, Len Cornelissen, Shirley de Ruiter, Jolijn de Zwart, Oscar Duinkerken, Nora Leemreijze, Fria Louwes, Arnout Stam, Natascha Straatman, Ana Liza van Wieren

Piano: Jan Kreuter

Video techniek: Remco Uri en Pam Teule

Augustus in de polder

Augustus Oklahoma is de originele titel van onze nieuwe voorstelling ‘Augustus in de polder’, die we het komend seizoen in Theater Posa op de planken gaan brengen. Het stuk is in 2007 geschreven door de Amerikaanse schrijver Tracy Letts en in 2014 in Nederland opgevoerd door de Utrechtse Spelen. In 2013 is het verhaal succesvol verfilmd met Meryl Streep en Julia Roberts in de hoofdrollen (August: Osage County).

Het originele toneelstuk is door onze regisseuse bewerkt en aangepast om het voor het publiek herkenbaar en aannemelijk te maken. Zo speelt het verhaal zich af tijdens een hete augustusmaand op het platteland in onze polder, zijn namen en begrippen ‘verhollandst’ en verwijst het wisselende decor naar het noeste werken in deze omgeving.

Centraal staat de familie van Rhoon: Moeder Fiona lijdt aan mondkanker en roept de hulp in van haar zuster Mattie en dochters Barbara, Eva en Karin, nadat haar man Bernard spoorloos is verdwenen. De familiebijeenkomst ontspoort en de spanningen lopen steeds hoger op. De gezinsleden zeggen elkaar genadeloos de waarheid en niks is meer veilig. Niemand ontsnapt aan de wurgende greep van de moederliefde …

Enkele reacties op onze voorstellingen:

Het was weer enorm indrukwekkend! Je zit er meteen helemaal in en ’t liet me niet los. Wat een stuk en wat geweldig gespeeld!

Wat een geweldige voorstelling!

Voor de 1e keer Droog! gezien. Absoluut niet de laatste keer! Imponerend, ook de achtergrond!

Wat goed gedaan met z’n allen! Indrukwekkend en fijn die humor.

Zeer zeker de moeite waard om te kijken en te luisteren….Zelf met volle teugen van genoten!!!!!!!!

Patricia Pietersen

Fotografie: Patricia Pietersen

De karakters: Bernard van Rhoon (Jan Wiggers), Fiona van Rhoon (Jolanda de Blouw), Barbara Andriessen – van Rhoon (Jeltje Tigelaar), Peter  Andriessen (Jos Timmerman),  Judith Andriessen (Zayira Graves), Eva van Rhoon (Miriam Harland), Karin van Rhoon (Laura Rozendal), Stefan Heidebrecht (Wim Bok), Mattie Lankman – van Rhoon (Bernette Borgers), Karel Lankman (Bas Teule), Kleine Karel Lankman (Jan-Willem van der Kort), Jonna  Adema (Tinke Claassen)

Feest

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door


Logo Lelystad

In 2016 is de voorstelling ‘Feest’ gespeeld, naar de film Festen. Festen (1998) door Thomas Vinterberg, laat de hypocrisie zien van een door en door burgerlijke familie, waar de onderlinge verhoudingen ernstig verziekt zijn. De regie was in handen van Remke Wiekeraad. Het stuk is vijf keer opgevoerd.

Klik hier om meer te lezen!

Familie en vrienden komen samen om de 65ste verjaardag van Helge te vieren. Samen met zijn vrouw Else ontvangt Helge zijn kinderen en overige gasten in hun hotel. Tijdens het, ogenschijnlijk, gezellige feest openbaart de oudste zoon Christian een groot geheim, dat de onderlinge familieverhoudingen op scherp zet.

Wat doet een onthulling van een geheim met een familie? Scheurt zij uiteen of sluiten de gelederen zich? En hoe reageren de overige aanwezigen op dit bericht?

We kregen zoveel enthousiaste reacties op onze voorstellingen, onder andere op onze Facebook pagina, dat we er graag een paar met jullie delen.

“Ze zijn geweldig. De regisseur fantastisch, de spelers ongekend. Zeer indrukwekkend.”

“Wat een geweldige voorstelling vanavond. Een inhoudelijk, indringend stuk, maar doorspekt met humor en heel goed gespeeld.”

”Complimenten voor de dramaturgie en regie. Goed gedoseerd, met humor om het niet al te zwaar te maken.”

”Een aanrader!”

“ Het was geweldig! Wat een moed om zo’n stuk te spelen!!! Hulde, wij hebben genoten vanaf rij 1 alsof je deel uitmaakt van het toneel.”

“Geweldig goede uitvoering. Complimenten aan alle spelers en figuranten.”

Fotografie: Patricia Pietersen

Caravaggio

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door


Logo Lelystad


Prins-Bernhard-Cultuurfonds_alternatief_RGB_logo

In 2015 is de voorstelling ‘Caravaggio’ van Jeroen van den Berg gespeeld. De regie was in handen van Remke Wiekeraad. Het stuk is vier keer opgevoerd. Na afloop van een van de voorstellingen werd een discussie georganiseerd in aanwezigheid van 17 lokale kunstenaars, 2 spelers en de regisseur om hun ervaringen te delen. Centraal stond de vraag in welke mate de relatie van de aanwezige kunstenaars met de ‘macht’ (opdrachtgevers als provincie, gemeente, instellingen, bedrijfsleven) invloed heeft op hun werk.

Klik hier om meer te lezen!

Het toneelstuk gaat over de schilder Caravaggio, die leefde van 1571 tot 1610. Hij is de geschiedenis ingegaan als kunstschilder van het clair-obscur, het dramatische licht-donker contrast, dat zijn figuren in theatrale lichtbundels laat opdoemen tegen een duistere achtergrond. Caravaggio was één van de meest invloedrijke kunstenaars van zijn tijd, maar hij was ook een heethoofd met neiging tot zelfdestructie en kwam in Rome voortdurend in aanvaring met justitie. Uiteindelijk vluchtte hij in 1606 Rome uit, nadat hij zijn tegenstander in een zwaardgevecht had gedood ter verdediging van een vrouw. Na een verblijf in Napels kwam hij in Malta terecht, waar hij hospitaalridder bij de Maltezer orde werd. Hij schilderde er een monumentaal werk over de moord op Johannes de Doper. Maar ook in Malta belandde hij in de gevangenis, omdat hij een hospitaalridder had uitgescholden en vernederd. Hij ontsnapte en vluchtte naar Sicilië, waar hij een jaar doorbracht. Ten slotte stierf hij op weg naar Rome, waarschijnlijk aan malaria een of ander griepvirus, totaal berooid op het ogenblik dat de kwijtschelding van zijn straf voor doodslag hem nog moest bereiken. In het toneelstuk vecht een onaangepaste en oorspronkelijke geest voor het behoud van zijn identiteit. Op zoek naar erkenning laat de geniale schilder Caravaggio zich binnenvoeren in de kille en meedogenloze wereld van geld en macht. Verstrikt in een web van intriges en contracten staat Caravaggio uiteindelijk voor een onafwendbare keuze. Zal Caravaggio zich conformeren en zijn ziel verkopen aan de ‘duivel’? En hoe overleeft hij de strijd tussen licht en donker?

Kunst is de spiegel van de cultuur en heeft een vrijplaats nodig waar het zich kan manifesteren. Maar wat hebben we over voor die vrijplaats? Of is de kunstenaar uiteindelijk toch afhankelijk van politieke en financiële belangen? In hoeverre zijn vorm en inhoud economisch bepaald? In deze tijd van recessie en bezuiniging zijn deze vragen net zo actueel als in de tijd van Caravaggio. Dit geldt natuurlijk ook voor Lelystad.

Fotografie: Patricia Pietersen

De goede dood

In samenwerking met Inloophuis Passie.

In 2014 is de voorstelling ‘De goede dood’ van Wannie de Wijn gespeeld. De opbrengst was bestemd voor de ondersteuning van inloophuis Passie in Lelystad. Inloophuis Passie ondersteunt mensen die met kanker zijn geconfronteerd en behoefte hebben aan gesprek of steun.

Klik hier om meer te lezen!

Het toneelstuk gaat over de actieve euthanasie van een terminaal zieke longkankerpatiënt. Aan de vooravond van deze onomkeerbare daad vinden de directe familieleden, vrienden en hijzelf zich terug in een ongemakkelijk samenzijn waarin oude patronen de kop weer opsteken. De regie is in grote mate door de spelers zelf gedaan met belangrijke bijdragen van Ans Koopman, Len Cornelissen en Elias Tieleman. Voor de voorstelling is vestzaktheater Posa omgebouwd tot een huiskamer. Door de persoonlijke ontvangst bij binnenkomst en de huiskameratmosfeer werd de toeschouwers het gevoel gegeven deel uit te maken van de familie. Vrijwilligers van inloophuis Passie hebben in de repetitiefase geholpen door, vanuit hun expertise, feedback te geven over de manier waarop invulling werd gegeven aan de rollen. Tijdens de pauze en na afloop waren de vrijwilligers in de foyer om na te praten en informatie over het inloophuis te geven. Ook werd in dit project gezamenlijk contact gezocht met pers en radio. Het stuk is vier keer opgevoerd in 2014.

Nu even wel / Nu even niet

In samenwerking met team RoParun Lelystad.

In 2013 is de voorstelling ‘Nu even wel/Nu even niet’ van Maria Goos gespeeld. De opbrengst van de voorstelling was bestemd voor de stichting RopaRun. De Roparun is een estafetteloop van meer dan 500 kilometer van Parijs en Hamburg naar Rotterdam waarbij mensen, in teamverband, een sportieve prestatie leveren om op die manier geld op te halen om mensen met kanker te ondersteunen.

Klik hier om meer te lezen!

Deze voorstelling is een samenvoeging van twee korte toneelstukken van Maria Goos, ´Nu even wel´ en ´Nu even niet´. `Nu even niet´ gaat over vier vrienden, waarvan een aan kanker overlijdt. ´Nu even wel´ speelt een jaar later en gaat over de vrouw van de overleden vriend en zijn minnares. n de voorstelling zijn de scenes uit de twee stukken in elkaar verweven. Beide stukken spelen in een restaurant. Voor deze voorstelling werd vestzaktheater Posa omgebouwd tot een restaurant, waar de toeschouwers aan tafels zitten. Vrijwilligers van RoParun verzorgden de catering en de acteurs speelden na de hoofdmaaltijd aan twee tafels tussen het publiek in. n de pauze werd het dessert geserveerd. Op deze manier kon het publiek zich onderdeel van het stuk voelen en ontstonden er in de pauze en na afloop levendige gesprekken tussen tafelgenoten over het stuk en het thema. De regie was in handen van Ans Koopman en Len Cornelissen. Het stuk heeft de Lelystadse aanmoedigingsprijs 2014 voor de amateurkunst gekregen. Het stuk is zes keer opgevoerd in 2013.