De goede dood

In samenwerking met Inloophuis Passie.

In 2014 is de voorstelling ‘De goede dood’ van Wannie de Wijn gespeeld. De opbrengst was bestemd voor de ondersteuning van inloophuis Passie in Lelystad. Inloophuis Passie ondersteunt mensen die met kanker zijn geconfronteerd en behoefte hebben aan gesprek of steun.

Het toneelstuk gaat over de actieve euthanasie van een terminaal zieke longkankerpatiënt. Aan de vooravond van deze onomkeerbare daad vinden de directe familieleden, vrienden en hijzelf zich terug in een ongemakkelijk samenzijn waarin oude patronen de kop weer opsteken. De regie is in grote mate door de spelers zelf gedaan met belangrijke bijdragen van Ans Koopman, Len Cornelissen en Elias Tieleman. Voor de voorstelling is vestzaktheater Posa omgebouwd tot een huiskamer. Door de persoonlijke ontvangst bij binnenkomst en de huiskameratmosfeer werd de toeschouwers het gevoel gegeven deel uit te maken van de familie. Vrijwilligers van inloophuis Passie hebben in de repetitiefase geholpen door, vanuit hun expertise, feedback te geven over de manier waarop invulling werd gegeven aan de rollen. Tijdens de pauze en na afloop waren de vrijwilligers in de foyer om na te praten en informatie over het inloophuis te geven. Ook werd in dit project gezamenlijk contact gezocht met pers en radio. Het stuk is vier keer opgevoerd in 2014.

2014